Del: - -

Budskaber

Hvad er et godt budskab?

Budskabet er det der står tilbage hos modtageren, når I er færdig med at kommunikere! Hvad er det, de husker, når kampagnen er færdig? Derfor skal I planlægge kampagnen grundigt, inden I går i gang. Og I kan måske afprøve jeres ideer på et par kritiske medarbejdere før I går igang: Forstår de budskaberne og kampagnen?

Enkelhed og humor er godt.

Hvis I kan twiste jeres budskaber med lidt humor, så ”glider det lettere ned”. Modtageren kan trække lidt på smilebåndet og måske kan I vække til eftertanke. Humor gør sig bedre end løftede pegefingre og tørre anvisninger, men der er en grænse.

Bliv konkret og relevant

Et budskab skal ramme modtageren ”lige midt i relevansen” og det sker bedst, hvis I bliver meget specifikke til situationen. Et generelt og bredt budskab som f.eks. ”pas på dig selv” eller ”tænk dig om” er ikke et rammende godt budskab. Men budskabet ”Sprøjt – se det i øjnene”, sat op i en kemizone, rammer sikkert modtageren bedre lige i situationen.

Sådan fastholder I modtagerens interesse

På den ene side er det vigtigt at fastholde budskaberne over meget lang tid. På den anden side er det vigtigt at variere dem med et twist hver gang, for at vække og fastholde modtagerens interesse. Sådan kan I gøre det:

Basisbudskab

I kan have et basisbudskab som går igen i hver eneste kampagne. Det kan med fordel knyttes til kampagnelogoet og udtrykke det helt grundlæggende fokus, som alle bør have, hver eneste dag. På en måde bliver det så det overordnede generelle budskab.

Kampagnebudskab/kampagnefokus
Hver kampagne kan så have sit eget fokus og dermed bliver kampagnebudskabet brugt til at variere og fastholde interessen hos modtagerne.

Et godt budskab:

  • er kort, klart og præcist
  • føles rammende og relevant af modtageren
  • er en anelse tvetydigt, så det kan forstås på flere måder og opfattes humoristisk

Senest revideret den 26. april 2021