Del: - -

Involvering og effekt

Få større effekt med god involvering

Jeg kan med fordel tænke i mange måder at involvere kollegaer på. For det øger effekten af ​​jeres kommunikation. Allerede når jeg går i gang med planlægningen kan jeg drøfte og afprøve mål og budskaber på kollegaer. Så er jeg allerede i gang med at påvirke dem. Men I bør også tænke involvering ind i selve kampagnerne.

Konkurrencer og præmier – der skal så lidt til

Lav en konkurrence som giver lyst til at deltage. Hvem indleverer flest nær-ved-registreringer i kampagneperioden? Hvem giver den bedste ide til… Hvad skal vi kalde… Hvem tipper 13 rigtige? Hvem laver den sjoveste instruktion på video? Stil spørgsmål der skaber debat på team-mødet. Der er uendelige mange måder, hvorpå jeg kan tænke involvering og konkurrencer ind i kampagnerne og med en præmie, som knytter sig til at fokusere kampagnen har, så har jeg allerede sat dialogen i gang og skærpet brugernes fokus.

Diskussioner og dilemmaer

Selvom sikkerhed og arbejdsmiljø er et meget vigtigt emne på jeres arbejdsplads, så er der trods alt også mange andre vigtige indsatsområder på dagsordenen. Hvad med kvalitet? Hvad med effektiviteten? 

Derfor kan jeg formulere gode spørgsmål til de dilemmaer, der opstår i prioriteringen mellem de tre elementer. Giv kollegerne et postkort i kampagnen, hvor de bruger 5 minutter på et tavlemøde til at diskutere nogle af de dilemmaer.

Eksempler på gode spørgsmål:

  • Hvordan kan vi BÅDE gøre tingene ordentligt OG hurtigt?
  • Hvad bør vi ændre, så vi kan gøre tingene bedre? Hurtiger? Mere sikkert?
  • Hvor i vores arbejdsmiljø er der plads til forbedringer?

Eksempler på involvering

Her på hjemmesiden kan jeg downloade kampagnemateriale, der er klar til brug. Blandt materialerne er der også nogle " involveringskort ", som jeg kan anvende til at sætte gang i dialogen med brugerne.

Lege og spil

Lad kollegaer bidrage med historier og eksempler i kampagnerne. Sæt bidragene på en stemmeseddel og lav afstemning, hvor jeg vælger den bedste. Arrangér en præmieoverrækkelse i bedste Oscar-uddelings-stil. Stem om den bedste ide. På den måde kan jeg skabe en masse aktivitet og øge fokus på kampagnen med ret simple aktiviteter. 

Dig eller dine kolleger på video

I dag formidles mange budskaber ved hjælp af videoer på sociale medier. Nogle virksomheder er begyndt at bruge det i arbejdsmiljøkampagner. Dine kolleger er vant til at se videoer overalt. Derfor kan du med fordel tænke små videoer ind i jeres kampagner. Du kan selv optræde på videoen eller dine kolleger kan gøre det og på den måde involvere sig i kampagnen. 


Senest revideret den 6. november 2023