Del: - -

Kommunikation

Der er kamp om opmærksomheden

Vi bombarderes alle af mange budskaber fra alle mulige hele dagen. Derfor bliver udfordringen at trænge igennem større og større, efterhånden som modtagerne bliver mere og mere døve for kommunikationen. Der skal andre metoder til, og I er nødt til at arbejde ligeså professionelt med kommunikationen som med de øvrige arbejdsmiljøopgaver.

Professionel kommunikation er:

Organisér indsatsen i kampagner. På den måde er I mere sikker på at trænge igennem og jeres kolleger bliver ikke trætte af jeres budskaber. Tag det hele ned igen, når kampagnen slutter.

Vælg klare budskaber, der er lette at forstå. De færreste sætter pris på løftede pegefingre, brug hellere humor.

Vær overalt i en kort periode. Sørg også for at budskabet ses på utraditionelle steder. Når I overrasker får I  målgruppen til at spærre øjnene op.

Sådan fanger I opmærksomheden med en ”sniger”

I kan lave en ”sniger”, hvor I langsomt, næsten hemmeligt, gør noget som ingen forventer. Er det jul? Så stil et juletræ op i kantinen på et farvet tæppe (din kampagnefarve/basiselementer) og pynt juletræet med kampagnelogoet. Eller lad tæppet starte med en løber som går ud fra kantinen og lidt ud på gangen. Ingen ved hvad det handler om i starten. Først når I udbygger kampagnen med flere elementer får de forklaringen. Tør I? Der skal bare lidt mod til for at erobre kollegernes opmærksomhed.

Eller gør det modsatte – lav en storm

I kan også i ly af natten sætte kampagnen op overalt på virksomheden, så den er klar, når kollegerne møder mandag morgen. Brug de traditionelle kanaler; opslagstavler, storskærm mv. Husk også de utraditionelle; vægflader, gulve, indgangen, omklædningen osv.

What’s in it for me

I har sikkert et budskab, I gerne vil ud med. Men der kan være forskel på det, I gerne vil sige, og det som målgruppen interesserer sig for. Alle modtagere vil lede efter ”what’s in it for me” og det må I tage højde for i kommunikationen. Vær relevant for jeres kolleger og tal til dem i den situation, de er I. Derfor skal I måske indrette kampagnen sådan, at den kun taler til en meget begrænset del af kollegerne – lige der, hvor de har brug for det. Små specifikke, relevante kampagner virker meget bedre end store, generelle kampagner.


Senest revideret den 11. september 2020