Del: - -

Ros og kritik

I bogen “Verdens største ledelsesprincip” siger Michael Lebeuf at “Du får ikke det du vil have, men det du belønner”. Enkelt sagt, så gør medarbejderne det som bliver påskønnet og undlader det som ikke bliver værdsat. Derfor er ros og konstruktiv kritik en systematisk måde at hjælpe medarbejderne til at udvise den ønskede adfærd.

Ros hvis du ønsker, at medarbejderen skal fortsætte med sin adfærd

Hvis en medarbejder udfører sit arbejde godt, bliver det ofte taget som en selvfølge. Men alle mennesker har brug for at vide, hvordan de lever op til de forventninger der er til dem, og god ros givet på den rigtige måde motiverer medarbejderen og får vedkommende til at fortsætte med at gøre det rigtige. Ros brugt med omtanke får produktivitet og arbejdsglæde til at stige, så hvis du får anledning til at give en kollega et skulderklap, er det en god ide at benytte lejligheden.

Giv konstruktiv kritik, hvis du ønsker at medarbejderen skal stoppe sin adfærd

Konstruktiv kritik giver man for at få en person til at stoppe eller ændre handlinger og/eller adfærd, der er uacceptabel. Lad altid tvivlen komme medarbejderen til gode. Det gør det nemmere at give og modtage kritik, hvis man går ud fra, at medarbejderen har en god grund til sin adfærd. At det ikke er for at genere eller sabotere han gør som han gør. Det er et godt udgangspunkt for samtalen.

Det er ikke ligegyldigt hvordan man giver ros eller konstruktiv kritik. Brug værktøjet feedback med FRAH til at give systematisk ros og konstruktiv kritik.

Tilbage 


Senest revideret den 11. september 2020